پالایش یکم 30 درصد زیر قیمت

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این پرسش که، قیمت نفت در یک ماه اخیر چه میزان افزایش یافته است؟ اظهار کرد: قیمت معاملات آتی نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر پس از اینکه در آوریل 2020 به پایین‌ترین سطح خود یعنی کمتر از 19 دلار رسید، به روند صعودی خود ادامه داد و به تازگی به بالاترین سطح دو سال گذشته یعنی بیش از 85 دلار برای هر بشکه رسید.

بیشتر بخوانید

او بیان کرد: نرخ‌های نقدی نیز در سطح 81 دلار هستند که نرخ‌های بالایی به شماره می‌روند. نرخ‌های نقدی سبد نفتی اوپک و نفت سبک و سنگین ایران هم به تناسب رشد داشت و به نزدیک 80 دلار رسیده است. که این خبر جزو اخبار مثبت برای بورس مخصوصا شرکت‌های صنعت فرآورده‌های نفتی (پالایشگاهی‌ها) محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد سایر اخبار اثرگذار بر پالایشگاه‌های بورسی و با اشاره به نرخ خوراک پالایشی‌ها گفت: فرمول محاسبه نرخ خوراک برای پالایشگاه‌ها دو هفته گذشته طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت تغییر یافت. به این ترتیب مبنای نرخ نفت خام فوب خلیج فارس منتشره در نشریه بین المللی پلتس منهای 5 دلار خواهد بود.

او بیان کرد: اگر نرخ نفت فوب خلیج فارس را 80 دلار در نظر بگیریم، این تخفیف 6.2 درصد خواهد بود، هر چه قیمت نفت بالاتر برود، درصد تخفیف کمتر و هر چه قیمت نفت کاهش یابد درصد تخفیف بیشتر خواهد بود.

او افزود: در ابلاغیه قبلی وزارت نفت، نرخ خوراک 95 درصد میانگین نرخ صادراتی کشور بود که به دلیل مشکلات پیش آمده به واسطه تحریم‌ها و ابهامات در نرخ نفت صادراتی، فرمول تغییر پیدا کرد.

قلی پور تاکید کرد: قاعدتا فرمول جدید باید به نفع پالایشگاه‌ها باشد، ولی هنوز مشخص نیست که نرخ قبلی که وابسته به نرخ صادرات نفت ایران بود چند بوده است. البتع با انتشار صورت‌های مالی شرکت پالایش نفت لاوان، شاهد رشد 695 درصدی سود سه ماهه این شرکت نسبت به سه ماهه 1399 بودیم.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چرا صنعت پالایش به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد؟ اظهار کرد: طی یک ماه گذشته، صنعت پالایشی پیشتاز رشد در بین صنایع بورسی بوده، به نحوی که از ابتدای مهر ماه همزمان با انتشار اخبار مربوط به تغییر فرمول نرخ خوراک پالایشگاها، بیش از 11 درصد رشد شاخص صنعت را شاهد بودیم و از ابتدای سال هم شاخص صنعت پالایشی 22 درصد رشد داشته است.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد که اگر قیمت نفت رشد بسیار زیادی نداشته باشد و کمتر از سطح 80 دلار باقی بماند، حاشیه سود بیشتر شرکت‌ها بهبود یافته و p/e فوروارد صنعت پالایشی کمتر از 5.5 باشد. یعنی پتانسیل رشد هنوز در این صنعت وجود دارد، ولی در حال حاضر قیمت سهامشان خیلی هم ارزان نیست و نسبت به سودی که با فرمول جدید بدست می‌آید، قیمت سهام معقول هست. در حقیقت با فرمول قبلی نرخ خوراک، صنعت پالایشی خیلی گران بود و الان منطقی شده است. هر چند رشد یک ماه گذشته نیز ناشی از همین تغییر فرمول بوده است.

او تاکید کرد: صنعت پالایشی یکی از پر ابهام‌ترین صنایع بورسی است و صورت‌های مالی میاندوره‌ی شرکت‌های پالایشی معمولا با تاخیر‌های بیش از 6 ماه منتشر می‌شود. این ابهام نیز در مورد نرخ خوراک و نرخ محصولات وجود دارد که توسط وزارت نفت و زیر مجموعه‌های آن با تاخیر زیاد به شرکت‌های پالایشی ابلاغ می‌شود و همین مساله منجر به نامه اعتراضی ريیس سابق سازمان بورس به وزارت نفت شد.

قلی پور افزود: ابهام زیاد در صنعت پالایشی به معنی ریسک زیاد در این صنعت است و وقتی ریسک سیستماتیک افزایش می‌یابد، بازده مورد نظر سرمایه‌گذار نیز افزایش یافته و نهایتا ارزش ذاتی دارایی کاهش می‌یابد. با رفع این ابهامات می‌توان امیدوار به ارزشمندتر شدن این شرکت‌ها بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *