چرا سود بانک ملت کم شد؟ / بدهی وبملت چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک ملت اخیرا گزارش عملکرد شش ماهه خود را منتشر کرد که با حواشی زیادی همراه بود. موضوعی که باعث شد این بانک علاوه بر اصلاح صورت مالی 6 ماهه خود، گزارشی مبنی بر شفاف‌سازی هم در کدال منتشر کند. چرا سود بانک ملت کم شد؟ / بدهی وبملت چقدر است؟

بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه منتشر شده در کدال، وبملت در نیمه نخست امسال در مجموع از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی درآمدی 30 هزار میلیارد تومانی داشته است که از این میزان بیش از 15 هزار میلیارد تومان را هزینه سود سپرده‌ها کرده است. با کسر هزینه 11 هزار میلیارد تومانی اداری و عمومی و سایر هزینه‌ها، سود خالص عملیات این بانک به سه هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی 56 درصدی داشته است. با این حساب سود خالص هر سهم بانک ملت در شش ماه نخست 147 ریال به ثبت رسیده است.

موجودی نقدی وبملت هم در این دوره 26 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به نیمه نخست پارسال 8٫5 درصد کمتر شده است. مجموع بدهی‌های این بانک هم تا پایان شهریور 810 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پارسال 14 درصد بیشتر شده است.

با این حال بانک ملت در خصوص کاهش قابل ملاحظه سود خود توضیحاتی ارايه کرده است. این بانک دلیل اصلی این کاهش را تغییر نکردن نرخ تسعیر ارز اعلام کرده است. این بانک می‌گوید نرخ تسعیر ارز از 9 هزار تومان در پایان سال 1398 به 11 هزار تومان در پایان شهریور 1399 رشد داشت که منجر به ثبت سود 10 هزار و 400 میلیارد تومانی در صورت مالی شهریور 99 شد.

از سوی دیگر با استناد به بند 4 گزارش حسابرس مستقل روی صورت مالی سالانه 99، این بانک با کسری ذخیره 27 هزار میلیارد تومانی مواجه است و به منظور تعدیل این بند مذکور مبلغ سه هزار و 580 میلیارد تومان هزینه اکچويری منظور شده است.

با این تفاسیر، این بانک مدعی است در صورت حذف سود تسعیر ارز از گزارش سال گذشته، سود هر سهم این بانک تنها 48 ریال می‌‎بود که از سود 147 ریالی شش ماه نخست امسال بسیار کمتر بود. بنابراین بانک ملت می‌گوید با ثابت در نظر گرفتن شرایط، سود خالصش در نیمه نخست امسال تقریبا سه برابر شده است.

بورس بازار سهام  وبملت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *